Data

data
18 / 10

EMPLOYER BRANDING – CO TO JEST I O CZYM WARTO WIEDZIEĆ

Gdyby zapytano Was, kto obecnie walczy na rynku: pracownicy o stanowiska w firmach, czy może pracodawcy o najlepszych pracowników, jaka odpowiedź nasunęłaby się Wam na myśl?

Zdobycie wymarzonego stanowiska, o które ubiega się pięćdziesięciu kandydatów to swojego rodzaju walka, a jej wygranie sprawia ogromną satysfakcję. Jednak nie tylko pracownicy walczą. Zdobycie utalentowanego i ambitnego pracownika to dla firmy ogromna wartość. Firmy wkładają coraz więcej wysiłku, aby zdobyć pracowników o pożądanym profilu.

Strategia wizerunkowa firmy

Pracodawcy walczą o pracowników. Nie na rozmowach kwalifikacyjnych, ale wizerunkiem. Udział w targach pracy, wystąpienia na uczelniach to dzisiaj za mało. Żeby zdobyć dobrego pracownika trzeba przyciągnąć jego uwagę, wzbudzić zainteresowanie. Pracodawcy przekonują się  o tym coraz bardziej, o czym świadczy pojawianie się coraz większej ilości agencji zajmujących się employer brandingiem.

Czym jest employer branding?

Employer branding czyli budowanie wizerunku pracodawcy. Menadżerowie, specjaliści od wizerunku lub zatrudnione z zewnątrz agencje PR, starannie dbają  o to, żeby wizerunek firmy jako pracodawcy był zachęcający dla potencjalnych pracowników, którzy marzą o pracy w tej właśnie firmie.

Employer branding dzieli się na dwa obszary: zewnętrzny, czyli ten kierowany do potencjalnych pracowników oraz wewnętrzny, obejmujący działania adresowane do pracowników. My skupimy się na tym zewnętrznym.

Strategii budowania wizerunku jest tyle ile firm funkcjonujących na rynku. Istnieje jednak kilka obszarów, które należy uwzględnić przy planowaniu działań employer brandingowych, bez względu na to w jakiej działa się branży.

1. Branża pod lupą

Strategię komunikacyjną w obszarze employer brandingu należy rozpocząć od analizy branży, w jakiej działa firma, praw jakimi się rządzi. Firma budowlana chcąc pozyskać wartościowego pracownika, eksponować będzie swoje największe zalety i atuty. Na stronie internetowej, w ogłoszeniu rekrutacyjnym firmy, czy na targach budowlanych prezentujących najnowocześniejsze maszyny, pojawi się informacja o wyposażeniu tej właśnie firmy w taki profesjonalny sprzęt, który w znacznym stopniu ułatwiają pracę i sprzyja  samodzielności w wykonywaniu pracy. Profesjonalne warunki pracy, duża samodzielność w wykonywaniu zadań i poważne projekty – to aspekty, która przyciągną pracowników do firmy budowlanej. Z kolei Urząd Miasta X, powinien postawić na przyjemną atmosferę, normowany czas pracy, stabilną płacę i posadę. Każda branża rządzi się swoimi prawami, posiada inne standardy. Warto zorientować się czego oczekują pracownicy i pokazać, że możemy im to zapewnić

2. Profil pracownika

Planując działania employer brandingowe warto na początku określić także profil pożądanego pracownika. Jego cechy charakteru, wiek, wykształcenie, kompetencje, umiejętności i na podstawie tych aspektów budować strategię wizerunkową. Jest to duże ułatwienie – po ustaleniu, że firma poszukuje pracowników dojrzałych i doświadczonych, można ograniczyć nowoczesne kanały komunikacji firmy takie jak Facebook, Twitter czy Goldenline i skupić się na tych bardziej tradycyjnych formach przekazu jak prasa, radio, czy nawet poczta. Ważne jest, aby określić status potencjalnego pracownika, jego miejsce w społeczeństwie i starać się właśnie tam do niego dotrzeć

3.  Wartości firmy

Każda firma, zarówno światowa korporacja jak lokalna firma, posiada swój indywidualny system wartości. Każdy z nas wie, że IKEA ceni sobie ekologię, Danone to zdrowe odżywianie wśród dzieci, Grycan to wieloletnia tradycja, a cukiernia z małej miejscowości X to domowe wyrobu Pani Basi. Wartości to atut firmy, to coś co wyróżnia ją spośród innych pracodawców na rynku. Dlatego warto wyeksponować je w komunikacji employer brandingowej. Dobry pracownik, to taki, który identyfikuje się z założeniami firmy, rozumie wtedy jej filozofię, misję i przyczynia się do realizacji wizji. Domowe wypieki Pani Basi, mogą przyciągnąć Panią Kasię, która również ceni sobie domowe receptury i okaże się nieocenioną nową siłą dla cukierni.

4. Dobra opinia

Fundamentem i podstawą dobrej strategii komunikacyjnej w zakresie employer brandingu, jest postawa jej pracowników. To oni bowiem są wizytówką firmy i to oni posiadają największą wiedzę i moc w procesie  budowania wizerunku. Jeżeli masz w firmie zaufanego pracownika, na którym możesz polegać i który jest zadowolony ze swojej pracy, zaproponuj mu udział w kampanii informacyjnej. Niech zarekomenduje pracę w Twoim przedsiębiorstwie, powie dlaczego warto podjąć w nim pracę. Głos „z wewnątrz” zawsze słyszany jest dwa razy głośniej. Należy również pamiętać, że taka komunikacja działa w dwie strony. Niezadowoleni pracownicy mogą podważyć nawet najlepszą kampanię wizerunkową. Tu pojawia się kwestia kultury organizacyjnej i komunikacji wewnętrznej, która jest kluczem do sukcesu każdej firmy. Zadowolony pracownik, to najlepsza reklama. Warto o niego dbać.

Employer branding – przykłady

Pomimo tego, że to pojęcie employer brandingu w Polsce pojawiło się stosunkowo niedawno, na świecie jest to uznane działanie wizerunkowe.  Przedstawiamy Wam kilka przykładów z odniesieniem do wspomnianych przez nas aspektów.

1. NUTRICIA – przykład działań employer brandingowych z wykorzystaniem systemu wartości firmy oraz profilu pożądanego pracownika.

http://www.youtube.com/watch?v=KcMN9eizLNg

2. Henkel – przykład działań employer brandingowych z wykorzystaniem wizerunku pracownika.

http://www.youtube.com/watch?v=MJ0Rk2pR9to

henkel

Źródło:http://www.henkelna.com/press/2011-18908-henkel-s-employer-branding-campaign-showcases-company-s-talents-17158.html

3. Kampania employer brandingowa Getin Banku, której celem było dotarcie do pracowników Getin Baku z grupy wiekowej 40+ i wzmocnienie wizerunku  solidnego pracodawcy.

geitn

 Źródło: www.mjcc.pl

 

Wpis otagowany jako

, ,

Jedna myśl nt. „EMPLOYER BRANDING – CO TO JEST I O CZYM WARTO WIEDZIEĆ

  1. Daria Siwka - bardzoHR

    Bardzo fajny artykuł. Do listy działań dodałabym jednakże również „odnalezienie insightu”. To COŚ, co wyróżni komunikat pracodawcy spośród tysiąca innych ofert jest pierwszym krokiem w procesie komunikacji. Poszukiwania ukrytych potrzeb, jakimi kierują się kandydaci nie są łatwe i na pewno bez gruntownej znajomości grupy docelowej – niemożliwe, ale warto podjąć ten trud. Dzięki niemu firma będzie usłyszana, zrozumiana, i – co więcej – wyróżni się na tle konkurencji!

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>