Data

data
12 / 07

SOCIAL MEDIA JAKO NARZĘDZIE MARKETINGOWE

Nasze życie w znacznym stopniu toczy się równolegle w sieci. Zakupy w sieci, nauka w sieci, rozmowy w sieci, przyjaciele, spotkania, hobby w sieci. Skoro więc część naszego życia przeniosła się do internetu, dlaczego nie wykorzystać tego w prowadzeniu naszej działalności?

Postanowiliśmy poświęcić trochę uwagi mediom społecznościowym, które są obecnie jednym z najskuteczniejszych narzędzi,wykorzystywanych przy realizacji strategii marketingowej. Powiemy dlaczego warto z nich korzystać i udzielimy kliku najważniejszych wskazówek, o których należy pamiętać rozpoczynając działania w social media.

Dlaczego social media?

Facebook, Twitter, GoldenLine, LinkedIn, Blip, większość z Was zgubiła się na pewno po trzeciej, inni nawet już po drugiej nazwie. Mnogość kanałów social media, daje do myślenia. Skoro cały powstają nowe, musi to oznaczać, że ludzie chętnie i często z nich korzystają, poświęcają swój czas na przeglądanie zamieszczanych tam treści. Właśnie w tym momencie pojawia się miejsce dla Ciebie, przedsiębiorcy poszukującego kontaktu z szeroką grupa odbiorców. Social media stwarzają bowiem ogromne możliwości komunikacyjne, nie tylko w przypadku dotarcia do nowych klientów firmy, ale również w zwiększeniu obecności Twojej marki w sieci.

Co zyskujesz wykorzystując social media w prowadzeniu przedsiębiorstwa?

Media społecznościowe dają Ci przede wszystkim możliwość nawiązania bezpośredniego kontaktu z odbiorcami, którzy zaczynają traktować publikowane przez Ciebie treści, jako główny komunikat Twojej firmy. Komunikatem tym może być informacja o planowanej konferencji, ulepszeniu produktu czy obowiązującej w danym miesiącu promocji. Wykorzystaj kanały mediów społecznościowych do dzielenia się z odbiorcami tym, co aktualnie dzieje się w Twojej firmie, nawiąż z nimi dialog tworząc wzajemną interakcję.

Social media dają Ci również możliwość zwiększenia zasięgu informacji o Twojej firmie w sieci i pomagają dotrzeć do dużej liczby odbiorców. Informacje w sieci rozprzestrzeniają się w ekspresowym tempie. Należy jednak pamiętać o tym, że o ile  w przypadku informacji dobrych jest to najlepsze narzędzie marketingowe, ponieważ w krótkim czasie i przy niskim nakładzie kosztów informacja o Twoim nowym produkcie dotrze do ogromnej ilości osób, to w przypadku tych złych już niekoniecznie. Jeden niepochlebny komentarz, może zostać opublikowany na piętnastu różnych forach, czy profilach. Negatywna opinia rozchodzi się po sieci jak wirus, przemieszcza się z niesamowitą prędkością. Takiej sytuacji możesz uniknąć przygotowując dobą strategię komunikacji w social media.

Co powinieneś zrobić aby odnieść sukces?

Tak samo jak kolarz przez cały rok przygotowuje się do wyścigu Tour de France, tak samo Ty musisz przygotować się na turniej w social media. Celowo w tym wypadku użyliśmy słowa turniej, ponieważ rozgrywa się on przez dłuższy czas, przewijają się w nim słabsze i lepsze momenty, dokładnie tak jak w przypadku prowadzenia strategii marketingowej. Przedstawiamy Ci najważniejsze aspekty komunikacji w mediach społecznościowych, o których powinieneś pamiętać na samym początku.

Najważniejsze zasady komunikacji w mediach społecznościowych

1.       Po pierwsze, należy zrozumieć różnicę między profilem prywatnym, a publicznym, czyli w tym wypadku profilem Twojej firmy, a własnym. Należy zwrócić uwagę na charakter i kontekst zamieszczanych na nim zdjęć czy treści. Profil na Facebooku jest narzędziem do komunikacji z klientem i służy rozwojowi Twojego biznesu. Na profilu prywatnym, gdzie figurujesz jako Jan Nowak, nikogo nie zdziwi zdjęcie z wakacji, z drinkiem z palemką w jednej dłoni, i cygarem w drugiej. Z pewnością rozumiesz, że umieszczenie podobnego zdjęcia na profilu firmowym już nie przystoi. Co innego, jeśli prowadzisz szanowane od pokoleń przedsiębiorstwo budowlane, a będąc na urlopie wrzucisz fotografię konstrukcji architektonicznej, która Cię zachwyciła. W tym przypadku dzielisz się pasją, która związana jest z przedmiotem Twojej działalności. Budujesz w ten sposób wizerunek przyjaznego i „swojskiego” biznesmena. Ludzie lubią swojskość. Mamy nadzieję, że jeśli chodzi o kwestię publikacji zdjęć, wszystko jest zrozumiałe.

2.       Po drugie, należy zdefiniować grupę odbiorców do jakiej chcemy trafić. Jeżeli np. zajmujesz się sprzedażą akcesoriów dla niemowlaków, swoją strategię kierować będziesz do młodych rodziców, a przede wszystkim młodych mam, ponieważ to one z reguły wybierają akcesoria dla swoich pociech. Prześledź więc fora dla młodych mam, a na pewno kilka produktowych fan page’y. Właśnie tam postaraj się opublikować kilka ciekawych i przydatnych treści. Odbiorcy poczują się docenieni, że poświęciłeś swoją uwagę na dotarcie do nich i udzielenie im pomocnych informacji.

3.       Po trzecie, należy wyznaczyć osobę odpowiedzialną za zajmowanie się social media. Jeśli tego nie zrobimy, może zdarzyć się tak, że publikowane przez nas treści będą się powtarzać (kilka osób z firmy pisze to samo). Świadczy to o braku zorganizowania i chaosie panującym w firmie. Jak już wcześniej wspomnieliśmy, komunikacja w social media mówi o Twojej firmie, o podejściu do działalności i klientów. Ważne jest aby publikowane przez Twoją firmę treści, wychodziły spod klawiatury jednej, góra dwóch osób. Komunikacja jest wtedy spójna, prowadzona w jednym stylu. Pamiętaj, jak ważny jest podział obowiązków i zadań osób zajmujących się mediami społecznościowymi.

4.       Po czwarte, pamiętaj o monitorowaniu swoich działań w sieci. Facebook oferuje wgląd w statystyki prowadzonych przez Ciebie działań. Istnieją także programy bezpośrednio monitorujące pojawiające się o Tobie informacje, jak np. Seesmic Desktop, który służy monitorowaniu takich serwisów jak Facebook, Twitter, LinedIn. Dzięki monitoringowi własnej komunikacji w social media, będziesz mógł na bieżąco kontrolować i oceniać bieżące działania. Ocenisz co idzie zgodnie z planem, czy realizowane są określone przez Ciebie cele, co należy jeszcze poprawić, a co koniecznie powtórzyć i zatrzymać.

 Przygotuj się i nie daj się zaskoczyć

Strategię w social media można porównać do przygotowywania się do wyjazdu na wakacje. Jadąc w góry zabierasz inne rzeczy, niż na wakacje na plaży, w obu przypadkach jednak robisz listę rzeczy, którą należy zabrać na wyjazd. Tak samo jest w przypadku social media. Ustal cel, który chcesz osiągnąć, do jakiej grupy klientów chcesz dotrzeć i w jakim czasie. Zapisz to wszystko i powoli realizuj. Im bardziej szczegółowo zaplanujesz swoją strategię, tym mniej rzeczy Cię zaskoczy i niewiele sytuacji kryzysowych wystąpi. Social media to potężna siła marketingowa, warto z niej skorzystać.

 

Wpis otagowany jako

, , ,

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>