Sukces marki na współczesnym rynku to trudny do osiągnięcia cel biznesowy. Przyjrzyjmy się firmom, które świadomie budowały silną pozycję własnej marki i odniosły znaczący sukces w swojej branży. Apple jest niekwestionowanym królem w świecie nowych technologii, Starbucks zawsze o krok wyprzedza branżowych konkurentów, Google.. Google to Google, każdy wie dlaczego został przez nas wymieniony. Co łączy te marki? Pomysł. Pomysł na siebie, na swoją strategię komunikacyjną i indywidualność. Przede wszystkim indywidualność. Wszystkie te aspekty można zastąpić jednym określeniem: pozycjonowanie.
Czym jest pozycjonowanie marki?
Pozycjonowanie marki to nic innego jako dobrze przemyślana strategia marketingowa, która pozwala wyróżnić nasz produkt na tle konkurencji, obejmująca zarówno grupę docelową, kanały dystrybucji, cechy produktów czy usługi oraz ich cenę. Dobre pozycjonowanie następuje w momencie, gdy nasz produkt posiada wszystkie niezbędne dla niego cechy, właściwości i funkcje (od razu wiemy do czego będzie nam służył, jakie problemy nam rozwiąże, kim się staniemy kiedy zaczniemy go używać), przy czym posiada również „to coś” czyli indywidualność.
Czym jest indywidualność produktu? Marka musi się wyróżnić. Zarówno Twój produkt jak i produkt konkurenta, spełniają określone wymogi, posiadają te same funkcje, cechy i właściwości. Co zatem determinuje wybór konsumenta? Dlaczego powinien wybrać Twój produkt, a nie konkurenta? W tym momencie do gry wchodzi wspomniana wcześniej indywidualność, czyli coś co odróżnia Cię od innych. Może to być wakacyjna promocja studencka w knajpie, albo rozwieszone na ścianie dyplomy w Twoim salonie fryzjerskim (dyplomy, które Twoi pracownicy zdobyli podczas szkoleń, kursów, konkursów). W momencie, gdy odróżniasz się od swojej konkurencji, stajesz się zauważalny, zaczynasz istnieć w świadomości klientów. Kiedy młodzi ludzie będą się chcieli spotkać, pomyślą: „W knajpie X, jest studencka promocja, zobaczmy”, albo poszukując nowego fryzjera: „Ten salon na rogu, ma tyle dyplomów, że muszą się znać na robocie”. Zaczynasz istnieć.
Jak się wyróżnić?
Na pewno nie możesz powielać pomysłów innych. Kopiowanie jest źle odbierane wśród klientów, sprawia wrażenie, że nie masz pomysłu na siebie, nie wiesz co jest Twoją mocną stroną. Jeżeli prowadzisz salon kosmetyczny, a konkurencja mieszcząca się dwie ulice dalej wywiesiła za oknem ogromny baner zatytułowany: „Najtańszy manicure i pedicure w mieście”, nie staraj się dotrzymać jej kroku poprzez naśladownictwo. Skoro jest już najtańszy manicure, może Ty wprowadź weekendowe pakiety dla par? Dotrzymywanie kroku rozumiane jest tutaj jako wprowadzanie zmian, nowości, nie ma w tym nic złego. Sęk w tym, że sukces nie tkwi w umiejętnym dotrzymywaniu kroku, tylko w stawianiu tego kroku naprzód. Naśladownictwo na dłuższą metę nie zdaje egzaminu. Postaraj się żeby to konkurencja naśladowała Ciebie, żebyś to Ty był pionierem zmian, innowacji i nowości. Należy zaistnieć w świadomości konsumenta, a najłatwiej zrobić to odróżniając się od innych, na tym właśnie polega pozycjonowanie. Ludzie lubią się wyróżniać i tego samego oczekują od ulubionych marek. Marka powinna być inna niż wszystkie.
Kim jest Twoja firma?
Apple to przede wszystkim design i innowacyjność, Starbucks to profesjonalna obsługa, Volvo to bezpieczeństwo. A teraz pomyśl o sobie: Moja firma to…? Jeżeli nic nie przychodzi Ci do głowy, przenalizuj swoje atuty, spójrz na siebie obiektywnym okiem lub po prostu zapytaj innych ludzi. Jeśli pierwszą rzeczą, która nasunie im się na myśl o Twoim bistro będą pyszne pierogi, zacznij tym grać. Zaproś ludzi właśnie na pyszne pierogi, wystaw na zewnątrz ogromny baner: „Zapraszamy na pierogi”, może nazwij nawet swój bar „Pierożek”. Ludzi lubią pierogi.
Nie myśl o tym w kategorii koncentrowania się na jednym aspekcie, bo przecież Twoje bistro oferuje mnóstwo innych, pysznych dań. Ale to pierogi zapadają w pamięć. Co wcale nie oznacza, że ktoś kto przychodzi na pierogi raz w tygodniu, nie zamówi pewnego razu pomidorowej, która tak mu zasmakuje, ze następnym razem zabierze ze sobą kolegę. I już o jednego klienta więcej!
Często pojawia się też myślenie: „Ale jak, pierogi? To takie mało światowe”. Ale Ty nie działasz na światowym rynku, tylko w niewielkiej miejscowości, w której ludzie nie znają smaków świata i niekoniecznie są ich ciekawi. Dlatego daj im pierogi, a z czasem możesz wprowadzić swoje innowacje, a nóż się przyjmą.
As w rękawie
Znalezienie swojego atutu/wyróżnika jest ważne z kilku powodów. Po pierwsze umożliwia to walkę z potentatami na rynku, po drugie zwiększa sprzedaż i ułatwia pozyskiwanie klientów, a po trzecie zapewnia wyróżniającą pozycję w branży. Nigdy nie wiadomo kiedy dobre imię marki, może przydać się do obrony Twojej firmy. Na przykład kiedy w „Pierożku”, nowo wprowadzone spaghetti nie do końca się przyjmie, ludzie pomyślą: „Spaghetii może nie, ale pierogi to ma najlepsze na świecie”. Za jakiś czas z pewnością wrócą na pierogi z całą rodziną, choć niekoniecznie zamówią makron z pomidorowym sosem.