Blog firmowy to obecnie jeden ze sposobów na zaistnienie w świadomości internautów. Spójrzmy na niego z biznesowej perspektywy. Jakie korzyści może nam przynieść, dlaczego warto go prowadzić i po co w ogóle prowadzi się bloga.
Komunikacja z klientem
Blog obecnie służy jako nieformalny kanał komunikacji z klientem. Dlaczego nieformalny? Ponieważ przekazywane treści nie są publikowane bezpośrednio na głównej witrynie firmowej, tylko „z boku”. Czytelnik ma możliwość odniesienia się do przekazanych treści, dzięki czemu nawiązuje się interakcja, pomiędzy firmą a klientem. Ty piszesz, klient czyta, wyrabia swoja opinie i komentuje. Następuje wymiana poglądów na partnerskiej zasadzie. Odpowiadanie na komentarze czytelników jest bardzo ważną rzeczą, klient powinien mieć poczucie, że jego zdanie się liczy. W momencie gdy angażuje się w komentowanie, a nawet czytanie Twoich wpisów poświęca swój czas Twojej firmie, zapada ona w jego pamięć. Gdy będzie szukał artykułów dotyczących Twojej branży, szansa, że pomyśli w tej sytuacji o Twojej firmie jest naprawdę bardzo duża.
Jakie korzyści zapewnia nam blog
Po pierwsze, przyciąga. Załóżmy, że Twoja firma zajmuje się sprzedażą pomp ogrodowych. Jest na pewno jedną z wielu firm działających w tej branży. Jeśli na swoim firmowym blogu opiszesz praktyczne porady dotyczące instalacji, użytkowania i zastosowania pomp, ludzie pomyślą: „O, ale fajnie, że ktoś w końcu o tym napisał”. Zaczną zaglądać na Twojego bloga w poszukiwaniu ciekawych informacji, pojawia się też szansa, że szepną pozytywne słówko sąsiadowi i takim o to sposobem, możesz pozyskać kolejnych klientów.
Po drugie, ekspercki wizerunek. Zostańmy przy pompach. Czytelnicy blogów to często liderzy opinii. Nie chciałbyś żeby Twój blog został doceniony przez krajowego eksperta w Twojej branży, głośno skomentowany i polecany? Źródło z jakiego pochodzi informacja ma potężny wpływ na sposób jej odebrania i przyswojenia przez odbiorców. Komu ufasz bardziej: znajomemu, który poleca Ci sprawdzone miejsce wypoczynkowe czy pięknej pani z telewizyjnej reklamy, polecającej to samo? Zaufane i potwierdzone źródło, z którego pochodzą informacje to nieoceniona wartość reklamy. Prowadząc bloga, na którym wyrażasz swoją opinię, oceniasz, poruszasz branżowe tematy, wzbudzasz respekt, to stwarzanie sobie możliwości na zaistnienie w sieci oraz bycie zauważonym przez liderów opinii.
Po trzecie, budowanie świadomości marki. Zmieńmy branżę, przerzućmy się z pomp na meble. Meble to produkt, który kupujemy stosunkowo rzadko. Musi pojawić się potrzeba, dopiero wtedy pojawi się decyzja o zakupie. Atrakcyjne promocje, oferty, obniżki nie zdadzą się na nic, kiedy klient nie potrzebuje aktualnie np. nowej sofy. Uważa, że stara jest jeszcze w bardzo dobrym stanie i posłuży mu przez kilka kolejnych lat. Prezentując ciekawe treści na blogu, możesz przyciągnąć uwagę odbiorcy, sprawić, że będzie on zaglądał na Twoją stronę nie tylko wtedy kiedy będzie potrzebował czegoś nowego. Ciekawe treści i szacunek okazany klientowi (tak, blog to okazywanie szacunku, w końcu nie każdemu chce się skrobać tekst o kosiarkach czy pompach ogrodowych dwa razy w tygodniu), sprawi, że klient zechce do Ciebie zaglądnąć. A gdy faktycznie będzie chciał kupić sofę – pomyśli o Tobie!
Po czwarte, wygoda. Publikowanie treści na blogu jest dużo łatwiejsze i mniej skomplikowane niż systemy zarządzania treścią na firmowych witrynach. Jest to korzystne zwłaszcza wtedy, kiedy branżowe nowinki, aktualności czy ciekawe tematy pojawiają się często, a Ty chcesz o nich wspominać. Dzięki blogowi możesz publikować treści bez zbędnego nakładu sił i środków, o każdej porze dnia. Zamieszczanie treści na blogu jest po prostu łatwiejsze.
Namacalność efektów
Należy pamiętać o tym, że blogi nie przynoszą szybkich i bezpośrednich rezultatów. Aby osiągnąć sukces komunikacyjny za pomocą bloga firmowego, musimy wpierw poświęcić mu odrobinę czasu, mieć dużo cierpliwości, chęci i zaangażowania. Zyski są naprawdę duże. Jest to przede wszystkim zaistnienie firmy w świadomości klientów, budowanie eksperckiego wizerunku, ale także zwiększenie zasięgu dotarcia z informacją o firmie i jej produktach, do szerszego grona odbiorców.
Informacje w sieci rozchodzą się bardzo szybko. Wystarczy wysłać czy wkleić link w odpowiednie miejsce, żeby został przeczytany przez kilkadziesiąt osób. Jeżeli klientowi spodoba się Twój wpis, szepnie słówko koledze, a ten swojemu bratu. Dzięki temu informacje o Twoich produktach czy usługach, rozprzestrzenią się w ekspresowym tempie.
Prowadząc bloga, informacje o wpisach możesz umieszczać na branżowych portalach, pokazywać tym samym, że Ty też masz coś do powiedzenia i znasz się na tym co robisz. Dobry wizerunek w sieci to podstawa. Blog na pewno Ci w tym pomoże. Warto inwestować w bloga, bo otwiera dużo nowych możliwości komunikacyjnych.
Kilka ciekawych faktów na temat blogowania, w infografice poniżej.