Data

data
28 / 08

INSTRUKCJA OBSŁUGI BLOGERA

Blogosfera w Polsce coraz bardziej się rozwija i wiedzą o tym nie tylko internauci ale również „przeciętni śmiertelnicy”. O blogerach, blogerkach, blogach i vlogach mówi się coraz częściej i to nie tylko pod kątem wymiany opinii czytelników, ale również wśród właścicieli firm, którzy planują wykorzystać współpracę z blogerami w swojej kampanii PR.

Blogosfera to obecnie jedno z wielu marketingowych narzędzi, które często wykorzystywane są przy realizacji planu komunikacyjnego. Coraz więcej małych i średnich przedsiębiorstw przekonuje się do współpracy z blogerami i nawiązuje z nimi kontakt bez pośrednictwa agencji PR. Na pierwszy rzut oka, może się wydawać co w tym trudnego? Dzwonimy, przedstawiamy swoje wymagania, pada określona suma, następnie ustalamy szczegóły współpracy, podpisujemy umowę i gotowe – złapaliśmy blogera, teraz na pewno osiągniemy sukces! Znalezienie odpowiedniego blogera nie jest wcale takie łatwe.

Jak znaleźć odpowiedniego blogera?

Na początku zawsze pomoże nam Google. Wpisujemy w wyszukiwarkę parę słów kluczowych i na stronie powinno wyświetlić się kilka interesujących propozycji. Przeglądamy oferty kandydatów, głównie pod kątem liczby komentarzy i liczby odwiedzających osób, ale również pod kątem publikowanych treści, języka, stylu pisania i udzielanych opinii. Bloger powinien podzielać nasze poglądy, choć w minimalnym stopniu. Warto oczywiście zwrócić uwagę na liczbę fanów na Facebooku czy Twitterze – więcej fanów, to większy zasięg naszych działań. Nie obejdzie się również bez researchu obejmującego przebieg dotychczasowej działalności i współpracy blogera z firmami zewnętrznymi. Jak często zamieszcza na stronie artykuły sponsorowane, jaka jest ilość reklam na stronie – to pozwala nam spojrzeć na blogera pod kątem wiarygodności i rzetelności jako przyszłego współpracownika. Następnie wystosowujemy e-mail z opisem naszej marki, produktu czy usługi, w taki sposób żeby bloger mógł zdecydować czy jest zainteresowany naszą ofertą.

Savoir vivre relacji z blogerem

Z blogerami trzeba umieć rozmawiać, najlepiej więc przekazać to zadanie profesjonalnej agencji, albo wyznaczyć osobę z firmy, która posiada ku temu odpowiednie kompetencje. O czym warto pamiętać:

Po pierwsze, nie lekceważ. Bloger to osoba, posiadające ogromne poczucie własnej wartości, które pozwala mu myśleć, że może komentować, pisać, oceniać i opiniować wszelakie aspekty życia. Z tego względu należy podejść do tej znajomości ze szczególną ostrożnością, przejawiającą się zarówno przy pisaniu maili, telefonach, jak i bezpośredniej rozmowie. Szanuj i traktuj blogera, jako równorzędnego  partnera biznesowego, a wtedy relacja będzie owocna dla obu stron.

Po drugie, pamiętaj, że bloger w pewnym aspekcie się sprzedaje. W przypadku relacji firma- bloger, oba ogniwa liczą na podobne efekty – uzyskanie rozgłosu i zwiększenie świadomości marki. Dlatego, planując i definiując swoje oczekiwania względem blogera, musisz uwzględnić z tym również jego dobro i interes. Najlepiej poruszyć kwestię potencjalnej współpracy już w pierwszym mailu i zapytać czy bloger jest takową zainteresowany. Blogerzy lubią jasne przekazy.

Po trzecie, wysłuchaj blogera. Blogerzy posiadają niesamowite wyczucie i umiejętność pokazywania się i pisania treści, które ludzie chcą czytać – w jakiś sposób w końcu wyrobili sobie własną markę i mają odpowiednią poczytność. Skoro więc wiedzą jak wypromować własną osobę, może mają do powiedzenia i zaproponowania coś ciekawego dla Ciebie. Blogerowi również zależy aby współpraca była płynna, skuteczna i sympatyczna – przecież musi zadbać o swoich czytelników.  A jeżeli współpraca przebiega w przyjaznej atmosferze – zawsze istnieje szansa na utrzymanie przyjacielskich stosunków. Kto wie, może szepnie swoim kolegom po fachu dobre słówko.

Podział obowiązków

Bloger pisze, testuje, publikuje, komentuje i opowiada, ale to do osoby, która ponosi odpowiedzialność za całą akcję należy monitorowanie postów, odpowiadanie i kontrolowanie całej sytuacji. Dobre imię, dobre relacje z odbiorcami i profesjonalny wizerunek – to już broszka poszczególnych marek. Można oczywiście poprosić blogera o przeglądanie i monitorowanie treści, ale należy pamiętać o tym, że dla wielu blogerów pisanie to hobby i pasja i niekoniecznie muszą posiadać kompetencje w zakresie public relations.

Jakie korzyści?

Współpraca z blogerem to przede wszystkim większy zasięg nie tylko reklamy ale również publikowanych treści. Pojedyncza reklama w miesięczniku zostanie zarejestrowana prze odbiorcę tylko raz – przy czytaniu artykułu zamieszczonego na tej samej lub sąsiedniej stronie. W przypadku zamieszczenia reklamy na blogu – reklama nie ginie, nie jest wyrzucana do śmieci. Internauci przeglądają swoje ulubione blogi codziennie lub parę razy w tygodniu – tak samo często będzie następował kontakt z Twoją publikacją.

A na koniec..

kilka szczerych słów i przemyśleń. Blogerzy to silna marka i z całą pewnością warto mieć ich po swojej stronie, ponieważ jako przeciwnicy bywają bardzo silni. Jak większość marketingowych i komunikacyjnych  działań, współpraca z blogerem może przynieść ogromne i pozytywne efekty, ale poprowadzona w sposób nieprzemyślany i chaotyczny może okazać się w skutkach tragiczna. Ten tekst ma posłużyć jako swojego rodzaju poradnik w relacjach z blogerem. Efektywna współpraca z blogerami może małym kosztem przynieść naprawdę dobre korzyści wizerunkowe. Dlatego warto poznać zasady współpracy z nimi.

Wpis otagowany jako

, , , ,

Jedna myśl nt. „INSTRUKCJA OBSŁUGI BLOGERA

  1. Łukasz

    Najważniejsze to rozmawiać z blogerem jak z żywą osobą, a nie „Szanowną Redakcją” czy „Drogim Panem”. Być może niektórych takie traktowanie cieszy, ale ja wolę gdy się do mnie zwraca po imieniu. Dlatego szybko przechodzę na Ty z wieloma osobami, które się ze mną kontaktują. Jest o wiele łatwiej w dalszej rozmowie.

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>