KILKA ZASAD BUDOWANIA SILNEJ MARKI

Kryzys czy nie kryzys, na polskim rynku systematycznie pojawiają się coraz to nowe przedsiębiorstwa. Małe, średnie, większe, od jednoosobowych po rodzinne spółki, które rozpoczynają walkę o klienta i zysk. Kiedy już ten zysk osiągną, pojawia się następny problem utrzymania się na rynku. Co zrobić żeby się wyróżnić, stać się rozpoznawalnym, zapamiętanym, słowem: jak stworzyć silną markę i utrzymać się na rynku?

Po pierwsze, powiedz czym się zajmujesz

Zastanów się czym jest Twoja marka, jakie spełnia funkcje i czemu ma służyć. Jeżeli jesteś producentem soków, jasno określ, że to właśnie soki owocowe, a nie woda mineralna czy napoje gazowane są przedmiotem Twojej działalności. X (w tym miejscu występuje nazwa Twojej firmy) – producent soków owocowych. Nie wprowadzaj klienta w błąd reklamując się jako producent soków, wprowadzając jednocześnie do oferty wodę i napoje gazowane. Klient lubi konkrety, tak samo jest w przypadku marek, dla niego marka to konkretny produkt. W Twoim przypadku będzie to sok owocowy.

Po drugie, stwórz skojarzenie

Silna marka to taka, która od razu przywodzi na myśl konkretne skojarzenie, oznacza konkretną rzecz. Jan Niezbędny to praktyczność, Prince Polo to klasyka, Ziaja to łagodność. Jeżeli niedawno otworzyłaś salon kosmetyczny, który jest już trzecim w Twoim mieście, zastanów się nad swoimi mocnymi stronami. Może jako jedyna w mieście posiadasz profesjonalne urządzenie do oczyszczania cery albo Twoja pracownica jako jedna z nielicznych odbyła kurs nowej techniki manicure? Znajdź rzecz, która wyróżnia Cię na tle konkurencji i wyeksponuj to. Napis na drzwiach, stronie internetowej czy firmowym samochodzie: jedyna maszyna do oczyszczania cery w mieście. W świadomości klientów powstanie skojarzenie: „A to ten zakład, z supernowoczesnym urządzeniem.” Nie jesteś w tym momencie jednym z wielu salonów kosmetycznych, jesteś tym z „supernowoczesnym urządzeniem”, a to już coś.

Po trzecie, bądź konsekwentny

Konsekwencja w biznesie to oznaka solidności, wytrwałości i świadomości swojego produktu. Niewielka rzecz wykonywana konsekwentnie przez długi okres czasu świadczy przede wszystkim o jakości i może przynieść Ci duże korzyści. Jeżeli od trzech lat prowadzisz warsztat samochodowy, nie otwieraj przy nim myjni. Owszem, możesz umyć samochód przed oddaniem go klientowi, ale myjnia samochodowa to zupełnie inna działalność. Może się wydawać, że rezygnacja z dodatkowej usługi to marnowanie szansy zarobku, a wcale tak nie jest. Jeżeli przyjdzie do Ciebie klient z prośbą o umycie samochodu, odeślij go do myjni, znajdującej się trzy ulice dalej,  która fachowo spełni jego oczekiwania. Powiedz, że nie jest to przedmiotem Twojej działalności, którą de facto jest profesjonalna i rzetelna naprawa samochodów. Utwierdzi go to w przekonaniu, że znasz się na swojej pracy, jesteś godny zaufania i nie imasz się każdej działalności, która może przynieść Ci potencjalne zyski. Konsekwencja to klucz do stworzenia solidnej marki, bądź pewny tego co robisz i nie bój się o tym mówić. To prowadzi nas do kolejnego punktu..

Po czwarte, stań się autorytetem

Zostańmy przy warsztacie samochodowym. Ten rodzaj biznesu wymaga dobrych jakościowo usług, które powinieneś potwierdzać na każdym kroku. Nie myj klientowi samochodu i nie obniżaj ceny usług tylko dlatego, że warsztat na sąsiednim osiedlu to zrobił. Utwierdzi to Twoich klientów w przekonaniu, że za wyższą ceną idzie wysoka jakość, którą możesz przebić niską cenę konkurencji.  Samochody w końcu oddaje się w dobre i profesjonalne ręce, takie jak Twoje. Stopniowo i małymi krokami potwierdzaj swój profesjonalizm, a staniesz się autorytetem w swojej branży.

Bądź dobrym biznesmenem

Dobry pomysł na biznes to nie wszystko. Jeżeli nie zaplanujesz skrupulatnie swojej strategii komunikacyjnej, szybko okaże się, że Twój oryginalny pomysł wcale nie był taki genialny. W wprowadzaniu nowej firmy na rynek, czy w prowadzeniu przedsiębiorstwa ważna jest konsekwencja i dobrze zaplanowana strategia, która pozwala na zachowanie spójności i buduje obraz rzetelnej marki. Z klientami jest jak z przyjaciółmi – lubią wiedzieć, że mogą na Tobie polegać i dobrze Cię znają. Staraj się więc być solidnym, stałym i rzetelnym biznesmenem, w zamian otrzymasz solidną, stałą i rzetelną markę.

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *